Solrosfröost

En vegansk ost som är helt nötfri. Jag googlar mig sönder och samman på att hitta alternativa pålägg och liknande nu när mjölkprodukter och sojaprodukter (PCOS-kost test)  är uteslutet. Och det finns massvis att leka fram ju! Efter mitt första test med en vegansk ost för ett tag sedan vet jag att det går att få tokgott. Denna gången en bredbar variant.

solrosost2

Så – hur gör man?

Ingredienser: 4 dl solrosfrö, 3 dl vatten, 3 tsk citronjuice, 1 msk äpplecidervinäger, 3 tsk agavesirap, 1/2 dl näringsjäst, 2 tsk havssalt – krydda med favoritkryddor efter smak. Jag körde på curry, vitlökspulver och lökpulver (smaka av på smeten)
Gel: 2 dl vatten 1 1/2 msk agaragarpulver (eller cirka det dubbla i flakes).

Börja med att blötlägga solrosfröna under natten.  Skölj sedan av dem ordentligt och lägg i en mixer tillsammans med alla ingredienser (utom det som står under gel) och mixa tills det är så slätt det bara går. Är lite svårt då det blir en riktigt tjock massa.

När sedan det är färdigmixat så kokar du upp 2 dl vatten tillsammans med agaragar och låter det bli till en gelemassa. Sätt sedan på din mixer och häll sakta ner agaragar gelen i smeten. När allt har mixats är det viktigt att man skyndar då det börjar stelna omgående. Häll upp i en stor form och ställ in i kylen så det svalnar.

Blir ganska mycket av det. Vill man bara testa bör man minska till hälften av receptet. Vill man ha en ”tjockare” ost och inte så bredbar kan man minska på vattnet i gelen.

Ursprungsreceptet kommer från Nouveauraw.

solrosost

9 kommentarer för “Solrosfröost

    • Svårt att förklara, det är konsistens som bredbar ost ungefär men smaken beror ju på hur man kryddar den. Om man inte testat denna typen av recept innan är det nog en lite udda smak skulle jag vilja säga. Antingen älskar men så ogillar man :)

  1. Jag älskar att läsa dina recept, jag har också PCO och tycker det är jätteintressant! Du är den enda jag vet som skriver om det här och har verkligen öppnat mina ögon gör hur och vad man kan påverka med kosten, tack!
    Jag har en dålig vana att på kvällen äta caseinpudding, jag skulle vilja hitta ett bättre och hållbarare alternativ. Veckans utmaning är att prova något nytt varje kväll, jag tänkte bland annat testa din pumpayoghurt och Fannys ärtglass. Jag är peppad!:) har du tips på något bra proteinpulver? Jag tänker så rent som möjligt, gärna ekologiskt, gärna billigt, gärna jättegott. Är det möjligt att hitta mån tro?

      • Tack för tipset! Jag älskar hennes inlägg också, läser bloggen med stort intresse och lite extra stort varje gång hon skriver om just PCO. Även träningsglädje och AliceAugusta nämner det ibland. Sedan vet jag ingen mer. Det är tack vare bloggare som jag tog beslutet att kolla upp min uteblivna mens eftersom jag kände igen mig i deras beskrivningar. Efter lång väntan fick jag en läkartid och diagnos men ingen information eller några råd. Det var först när jag kom hem och googlade som jag läste om svårigheter att få barn och liknande. Inte så kul att läsa… Det är svårt att få information om vad man kan göra för att påverka själv tycker jag, svårt att få råd av sjukvården överhuvudtaget. Jag ringde tillbaka till kvinnokliniken och bad att få prata med läkaren igen, då hade det dessutom kommit fram att mina sköldkörtelprover var onormala och jag funderade på om det kunde ha något samband med PCO. Jag fick en tid nästa vecka, nio månader efter den första tiden.
        Om det är någon som har mer lästips om PCO tar jag jättegärna emot dem! Har du något Annie? Hur har du hittat information?
        Tack för ditt svar Paula:)

        • Tyvärr är det väldigt vanligt att man inte får speciellt mycket råd Frida :(. Om du googlar på engelska istället så kommer du att få upp massvis av sidor där man kan hitta info om hur man kan ”behandla” sig med själv av kosten.
          Gällande sköldkörteln finns det studier som visar på att det är procentuellt (mycket) vanligt att kvinnor med pcos även har problem med sköldkörteln. Detta är dock något jag har läst mig till själv och inget som sjukvården sagt till mig.De bad mig bara gå på levaxin…

          Informationen har jag till stor del hittat genom att läsa mig fram via nätet, fråga Cilla som var väldigt öppen och gullig när jag frågade en massa för ett antal år sedan :)

    • Åh just – testa göra nötyoghurt! Mixa blötlagda cashewnötter med vatten, vaniljpulver och lite sötning. Bra alternativ till mjölkprodukter :)
      Gällande proteinpulver så finns det ganska mycket att välja på – vill du ha utan mjölprodukter tycker jag du skall testa tex renee voltaires kakao & chai. Dyrt men det bästa risproteinet jag testat (än). Risproten är dock ganska mjöligt och jag använder det mesta för att boosta smoothies och frukost.

      Om du vill ha ett rent med vassle finns ju Holistics till exempel :)

  2. Måste testas. Låter jättespännande. Måste man vända sig till hälskost, eller kan man hitta ingredienserna i vanlig mataffär?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>